Checklista

2014-09-22

TAUPO

Halloj!

Nu är jag hemma i Wellington igen och har jobbat hela dagen men tänkte att jag ju självklart måste berätta om vår helg i Taupo, för jag vet att det är många som är nyfikna på vad vi haft för oss!

Resan började i fredags med att vår grupp på 10 au pairer hoppade på nattbussen som skulle ta oss till Taupo. Vi var framme 2 på natten så det tog ca 6h. Vi hittade vårt lilla hostel, checkade in och gick direkt och la oss för man var ju hur trött som helst. Busschauffören hade dessutom kört som en galning på alla smala slingriga vägar så det var ju inte bästa sömnen man fått.

På lördagen vaknade vi, käkade frukost, gjorde oss iordning och gick sen ut för jakt på kaffe innan en buss skulle komma och plocka upp oss kl 11 för att ta oss till White water raftingen. Det tog en stund att åka dit och väl där fick vi våtdräkter, fleecetröjor, sockor, handskar, jackor, mössa, hjälm, flytväst och skor att ha på oss för att inte frysa under åkturen som varade i ca 2 timmar. Haha man kände sig som en michelingubbe med allt det där på kroppen men det var det värt för det var kallt som satan!

Vi fick sedan info om säkerhet och hur saker skulle gå till ute på floden. Måste erkänna att det var lite avskräckande men det gjorde en bara ännu mer spänd. Och sen hoppade vi in i bussen för att åka till floden. Det var hela vår grupp på 10 personer och sen ca 8 personer till som skulle åka + våra guider. När vi väl var på plats var det sen att bara hoppa i vattnet och köra. Och shit vad kul det var, en helt underbar upplevelse! Vi åkte nerför forsar med stenar runt omkring oss, hoppade från en hög klippa ner i det fina blåa, iskalla vattnet, drack varm choklad och åt chokladfiskar och när vi återvänt från vår tur väntade varmduschar, korv med bröd och öl, läsk, eller vin på oss. Det var verkligen otroligt bra ordnat och våra guider var verkligen klockrena! Det enda jag kan klaga på är att jag hade velat haft ännu lite mer adrenalin under åkturen. Forsarna vi åkte nerför hade liksom gärna kunnat få vara ännu brantare hehe! Men annars var det underbart och jag älskade det!

Vi kom tillbaka till vårt hostel runt halv 5, 5 och tog det bara lugnt och kollade på film innan vi gick ut och käkade middag på restaurang. Efter maten tog vi oss tillbaka till vårt hostel och hängde och drack öl och vin innan vi gick och la oss. För på söndagen, dvs igår gick vi upp väldigt tidigt för att kunna hinna med att göra saker innan vår buss skulle ta oss tillbaka till Wellington kl 2 på eftermiddagen. Så vi packade ihop oss och checkade ut för att sen åka till Huka falls vilket är stora blåa vattenfall. Det var helt otroligt vackert och vädret var på vår sida med sol och blå himmel. Vi gick omkring där ett tag innan vi bestämde oss för att gå till Craters of the moon som låg en bit bort. Men en gubbe vid huka falls sa att det skulle ta ca 45 min att ta sig dit så jag, Alice, Svea och Julia bestämde oss för att gå dit. Hahaha och ännu en gång kan jag ju berätta den roliga och inte alls chockerande nyheten att vi förvillade bort oss påvägen dit. Gåstigen försvann liksom bara så vi fick tillslut fråga om vägen och följa bilvägen för att kunna komma fram. Men inte fan tog det 45min att gå dit kan vi konstatera såhär i efterhand....

Väl där iallafall så gick man omkring i en liten park med vulkanisk aktivitet om jag har förstått det rätt. Det var otroligt häftigt och stank som bara den men det var vackert och väldigt fascinerande att det är något som liksom bara finns i naturen här. När vi gått runt allt tog vi tack och lov taxi tillbaka och käkade lunch vid sjön och njöt av vädret, underbara fina Taupo och lugn och ro. Sen tog vi oss till bussen och åkte hem. Allt som allt var det en väldigt rolig och underbar resa förutom vissa händelser osv för jaa det är otroligt svårt att åka iväg en grupp på 10 personer och tillgodose allas vilja..

Men det här har verkligen gett en mersmak på att göra en massa fler roadtrips och på hur underbart Nya Zeeland är. Jag är verkligen helt fullkomligt hopplöst förälskad i det här landet. Vill aldrig åka härifrån! så ja det var vår helg och jag är otroligt nöjd och kommer definitivt att besöka Taupo igen.

Sen idag har man ju varit svintrött och vädret har varit skit men Lena och jag har varit med Alice, Tamara och deras barn Adam och Margot på Tinytown (typ litet lekland) och spenderat ett par timmar med lek och bus. Så det var väldigt behändigt och sen hämtade vi Marty och var på simning och lekte innan jag slutade. Detta var alltså en liten sammanfattning på mitt liv de senaste dagarna och ja liver rullar på och jag trivs verkligen som tusan. Imorgon har jag en dag utan barn så då ska jag ta igen den förlorade vilan jag inte fick i helgen tänkte jag + att raftingbilderna kommer då också, blir alldeles för mycket att trycka ihop allt i ett och samma inlägg!

Ha det fint, puss och kram <3







Vårt hostel


Fina Svea









Alice på gömd utiksplats








När vi gick till craters of the moon helt vilse










Jag, Julia, Svea och Alice










Fina Lake Taupo












Haha bästa vykortet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar