Checklista

2014-10-28

Helgens bravader del 1

Nu är jag hemma i älskade Wellington igen och är trött som ett as. Men vår helg var f.a.n.t.a.s.t.i.s.k verkligen. Så himla mysig och avslappnande med bästa sällskapet.

Vi startade vår resa genom att mötas upp utanför stället där vi skulle hämta upp vår hyrbil halv 8. Och sen hoppade jag, Hanna och Alice in i bilen för att sedan bege oss av upp mot Matamata för att gå en guidad tur genom HOBBITON kl 3. Det tog oss ungefär 7h att åka dit då vi var tvungna att vända om vid ett tillfälle för att vägen var blockerad av trafik så det måste ha hänt en olycka eller nått. Det gjorde att vi fick ringa och boka om vår tur till kl 4 istället men det var helt lugnt så vi hann i tid dit upp ändå. Och vädret var helt underbart med blå himmel och sol så det var lätt det bästa jag gjort under min resa här i Nya Zeeland hittills, eftersom att nörden inom mig skrek av lycka över att få vara på plats i Hobbiton, som alltså är en inspelningsplats i Sagan om ringen filmerna för den som inte har så mycket koll hehe. Men tänkte att jag berättar om det i ett separat inlägg då det var så awesome och jag har hundratals bilder därifrån!

När vi var klara i Hobbiton så styrde vi iallafall bilen mot Te Puke för vi sov nämligen hos Alice värdmammas föräldrar i helgen och dom bor där. Och herregud säger jag bara, vilka människor, dom var helt underbara och tog hand om oss som att vi vore deras egna barnbarn hela helgen. Dom var verkligen pricken över i:et på vår resa och nu är dom officiellt våra Nya Zeeländska morföräldrar hehe. Jag ville bara ta med dom hem och ha dom i mitt liv föralltid!! Vi drack te och pratade med dom innan vi gick och la oss för att få en god natts sömn inför nästa dag.

På söndagen så åt vi alla frukost tillsammans och sen fick vi tips från morföräldrarna att åka till Mount Maunganui och kolla på stränderna som fanns där och även gå uppför the Mount för att få en otrolig utsikt över Bay of Plenty. Så vi styrde bilen dit och gjorde precis så. Det var så himla fint och utsikten ifrån det "berget" var helt enastående. Visst att man tog fina bilder där uppifrån men man måste verkligen vara där för att förstå hur vackert det var. Precis som överallt här i Nya Zeeland haha! När vi varit där uppe ett tag och fotograferat osv så tog vi oss ner och åt glass och köpte kaffe på ett fik i solen.

Sen gick vi till bilen och åkte till Tauranga som låg i närheten och där hade vi fått tips om en marknad som ägde rum i en liten historisk by. Vi om dit, bytte om och spenderade sedan eftermiddagen där och det var så mysigt. Det var liksom en gammeldags liten by fullt av marknadsstånd och jag hittade en helt fantastisk drömfångare som jag köpte av en kvinna som gjort den själv. Det fanns allt möjligt där och under tiden man gick omkring var det även ett band som spelade musik som man hela tiden hörde i bakrunden. Så ja just då kändes verkligen livet helt jävla magiskt och man ville bara gråta över hur bra vi har det här borta!!

När vi sett hela marknaden åkte vi tillbaka till Mount Maunganui och åt på en indisk restaurang innan vi begav oss hem för att och lägga oss för att man var helt slut efter trippen upp på the Mount osv.

På söndagen så tog vi lite sovmorgon och hade sen mysfrukost tillsammans med morföräldrarna innan vi packade ihop våra saker för att styra bilen hem till Wellington igen. Så ja som ni läser så hade vi verkligen en underbar helg och det var så skönt att bara kunna prata svenska med Hanna och Alice och bara vara utan en massa måsten. Så sällskapet var grymt, att vi fick sova hos morföräldrarna var det bästa nånsin och vädret var med oss hela helgen så inte finns nått att klaga på. Önskar så att man kunde få ha det så som vi hade det i helgen föralltid.

Men nu är man tillbaka i verkligheten igen och jag ska ta och hänga upp ungarnas kläder på tork!
Ha det fint allesammans, återkommer med ett awesome inlägg om Hobbiton senare!

Puss och kram <3

Påväg på roadtrip

Utsikten vi hade på vägen dit var inte dålig







En av stränderna i Mount Maunganui








"Berget" på bilden är the Mount och dit gick vi till toppen








På toppen av the Mount










Byn där marknaden var








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar