Checklista

2015-04-13

En semester på sydön blev det allt

Heeeej!
Kände att det va dags att damma av den här lilla bloggen och berätta vad som händer i mitt liv här på lilla ön, på andra sidan jorden. Min familj har varit och hälsat på och lämnade NZ för bara ett par dagar sen. Vi hade en fantastisk tid tillsammans och jag är så himla glad att dom kunde komma hit och få se hur jag har det och få en insikt i varför jag älskar det här landet så mycket. Dom fick även träffa min fantastiska värdfamilj för ett par dagar och det är nog det jag är mest glad över, att jag fick föra samman mina två underbara familjer, är överväldigad av kärlek till dom allihopa!

Klart det känns tomt nu när dom åkt, men under helgen har jag fått träffa många av mina fina vänner jag har här, fått vandrat runt i mitt älskade welly och fått gosiga kramar av mina värdbarn, så jag har känt att det trots allt inte går någon nöd på mig här borta.

Mitt liv under se senaste månaderna har för övrigt varit underbart och jag är verkligen i en fas nu att det här är total vardag för mig och att det känns oerhört konstigt när jag ens försöker tänka mig in i att jag om alldeles för kort tid, kommer gå omkring på Västerås gator igen. Har till och med drömt mardrömmar om det haha, så vet inte hur stabil jag kanske egentligen är...

Nog om mig nu, här kommer en bilbomb från sydön, som förövrigt är det mest vackra jag någonsin skådat med mitt snart 20-åriga öga.

Puss och kram alla mina älskade där hemma.





















































































































































Ps. Det har tagit en heel jävla evighet att göra det här inlägget så nu blev jag inte mer pepp på att blogga direkt.........

2 kommentarer:

  1. Hejhej! Trillade in på din blogg av en slump men är så himla glad att jag hittade den! Jag har först en inläggsrelaterad fråga; Jag antar att ni hyrde bil på sydön? Vilket är dina must-see ställen?
    Jag kommer flytta till Wellington (eller rättare sagt Lower Hutt) i juni och är så himla peppad, taggad men också livrädd. Jag har därför en hel hög med frågor till dig;
    - Hur ser det ut med nationaliteter i Wellington-området? Har upplevt att fram för allt tyskar är så himla svåra att umgås med då de helst inte vill överge sin tyska..
    - Är det lätt att få kontakt med andra? (Åker utan agency så är rädd för att bli lite ensam)
    - Finns det någon "kaffegrupp" i Wellington-området? Sett att flera andra au-pairer i andra städer har en..
    - Hur är Wellington som stad? Shopping, uteliv?
    - Är det lätthånglat? (Kom precis ur ett förhållande så lite halvbrustet hjärta)
    - Allmänt i NZ, finns det en diskussion om feminism/rasism? Om du jämför med den i Sverige...
    - Hur fasen får man ner sitt liv för det kommande året i en resväska???

    Tack på förhand för alla svar, hehe.. Hade verkligen varit skönt att slippa fundera på vissa saker! Ha det fint och kontakta gärna mig om du vill det! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Isabell!
      Gud vad kul att du ska åka hit till NZ, du kommer ha det helt fantastiskt här, det tvekar jag inte en sekund på!! Att du hamnade i Wellington är också super, finns inget bättre än den här staden, tror du kommer bli lika förälskad som alla oss andra som flyttat hit! :)

      Angående inlägget, ja vi hyrde bil vilket verkligen är att rekommendera, speciellt på sydön då det finns så himla mycket att se och har du bil kan du åka och se vad du vill, vilket du inte kan om du reser med buss! Mina must-see ställen är definitivt Milford sound, Queenstown, Abel tasman national park och Wanaka på sydön. På nordön skulle jag säga Cape reinga, Cathedral Cove i Coromandel, besöka Waitomo glow caves och göra rafting och även Rotorua!

      - Det finns massor med nationaliteter här i Wellington, jag har vänner från många delar av världen, men ja de flesta är tyskar. Det finns självklart vissa människor som inte vill överge sitt språk, tysk eller inte, men det bästa man kan göra då är bara att prata engelska och försöka få dom att förstå att det är otroligt oförskämt att prata ett språk som inte alla förstår...
      - Om det är något du inte kommer få problem med så är det att hitta vänner att umgås med. Jag var också sjukt orolig innan jag åkte att jag inte skulle hitta folk att umgås med, men jag träffade genast en hel drös med människor när jag kom hit som jag umgås med än idag och har träffat massa nya efter det, så vänner är det inga problem att hitta, oavsett om du åker med organisation eller inte :)
      - Eftersom att jag åker med en organisation så har vi Coffee groups varannan vecka som man kan gå på om man vill träffa andra au pairer osv, vet inte hur det ser ut eftersom att du inte åker med en organisation, men det där löser sig nog. Du kommer bli förvånad över hur många au pairer det finns här så du kommer säkerligen att hamna på coffee groups och liknande ändå.
      - Som jag nämnde tidigare så är Wellington helt fantastiskt, jag är helt såld på den här staden. Shoppingen och utelivet är asbra och hela staden har en underbar karaktär och atmosfär. Staden ligger ju vid vattnet vilket gör att vi har en väldigt mysig waterfront, men det bidrar även med att det är väldigt blåsigt här. Men man vänjer sig vid det med.
      - Haha jag har faktiskt ingen aning om ifall det är mer lätthånglat här än nån annanstans, men det finns verkligen inte brist på snygga killar osv, så du kommer nog inte få några problem med att få nå ragg ;)
      - Hmm ska jag vara ärlig så vet jag inte, har inte hört något speciellt om det under min tid här så kan faktiskt inte svara på det..
      - Jag kan ju säga såhär, tro mig när jag säger att du verkligen inte behöver packa med mig massvis av kläder och saker som du känner att du måste ha med dig. När jag åkte hit var min väska sprängfylld av saker, men jag har köpt så mycket nytt att jag inte ens har rört hälften av allt jag tog med mig. Så såhär i efterhand så inser jag att jag hade kunnat lämna minst 20 av mina 30kilon hemma i Sverige haha. Kommer ha ett sjukt packningsproblem när jag ska försöka få med mig allt hem igen...

      Tveka inte att höra av dig om du undrar något mer, vi kanske till och med kan mötas upp när du kommer hit, jag är kvar tills augusti nämligen. Min mail är linneapersson95@hotmail.com om du vill höra av dig.

      Annars så kan jag bara säga NJUT av din tid i det här landet, att åka hit är det bästa jag gjort i mitt liv, hoppas verkligen att du kommer känna detsamma! :)

      Radera